STRAWBERRY




Buah yang satu ini selain rasanya yang enak ternyata sangat baik untuk kesihatan, juga untuk kecantikan seperti menghaluskan kulit, menganjalkan kulit dan juga mencegah jerawat.
Kandungan utama dari buah strawberry ini adalah Vitamin C, Vitamin K, Mangan, Folicacid, Potasium, Riboflavin, Vitamin B5, Vitamin B6, Magnesium dan Omega-3. Semua kandungan tersebut bermanfaat sekali untuk kesihatan mahupun kecantikan.


Strawberry Mencegah Anemia
Anemia atau kekurangan zat besi dapat diatasi dengan buah Strawberry, hal ini kerana buah ini mengandung zat besi yang tinggi sehingga sesuai untuk dijadikan makanan tambahan bagi menghasilkan sel darah merah.

Strawberry untuk mengatasi Kanser
Buah strawberry mengandung asam ellagic yang boleh membantu mengatasi kanser

Strawberry menghaluskan kulit.
Strawberry dipercayai dapat menghaluskan dan juga menganjalkan kulit serta dapat mencegah penuaan. Selain itu kandungan salisilat di dalam Strawberry sangat ampuh untuk mengubati jerawat dan untuk cara penggunannya cukup hanya dijadikan sebagai masker. Resepi lain agar mendapatkan kulit halus dan anjal dengan strawberry adalah dengan membuat lulur strawberry yang dibuat dari :

3 buah strawberry, 3 sd madu, 3 sd baking soda, 3 sd gula pasir dan sedikit air. Semua bahan tersebut di blender sampai lembut. Setelah itu bilas dengan air hangat yang bersih. Untuk mendapat kesan yang lebih baik, tambahkan sedikit putih telur yang telah dipukul, satu sudu makan air mawar dan beberapa titis minyak esential.


Manfaat lain :
·         Memutihkan gigi – hanya gosok buah pada gigi.
·         Mencegah tekanan darah tinggi
·         Mencegah penyakit jantung
·         Mencegah leukemia
·         Mencegah diabetes

Khasiat lain :
1. Mengandung vitamin C
2. Membuat kulit halus
3. Mencegah proses penuaan
4.Memperlambat aktiviti sel kanser
5.Membantu menurunkan kadar kolesterol
6.Mengurangi gejala stroke
7.Mengandung zat anti alergi dan radang
8.Memerangi radang sendi

Comments

Popular posts from this blog

PLUM/PRUNE

JAMBU BATU

INFO UNTUK SUME (^_^)